Διπλό «ματς» με την Κομισιόν για επίδομα ρεύματος και μεταρρυθμίσεις


Δύσκολος έλεγχος τον Σεπτέμβριο: Θεωρείται υπερβολικά ακριβό από τις Βρυξέλλες το σύστημα επιδοτήσεων στην ενέργεια, εκκρεμούν πολλές μεταρρυθμίσεις

Δύσκολες εξετάσεις από την Κομισιόν θα περάσει εντός του Σεπτεμβρίου η κυβέρνηση, καθώς θα πρέπει να ελεγχθεί αν έχουν ολοκληρωθεί οι ουκ ολίγες μεταρρυθμίσεις που είχαν μείνει σε εκκρεμότητα μετά το τέλος της ενισχυμένης εποπτείας, ενώ θα γίνει συζήτηση και για τον προϋπολογισμό του 2023, στο πλαίσιο της οποίας αναμένεται να εγείρουν αντιρρήσεις οι κοινοτικοί αξιωματούχοι για το μοντέλο επιδοτήσεων για το ρεύμα, που οι Βρυξέλλες θεωρούν ότι έχει πολύ υψηλό κόστος και δεν απευθύνεται μόνο στους οικονομικά ασθενέστερους.

Τα σύννεφα βαραίνουν περαιτέρω, μετά την έντονη φημολογία που άρχισε από κοινοτικές πηγές ότι η Κομισιόν μπλοκάρει προς το παρόν τη δεύτερη δόση κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης, επειδή διαπιστώνει καθυστερήσεις σε μεταρρυθμίσεις που αφορούν το κράτος δικαίου. Αρμόδιες πηγές του οικονομικού επιτελείου διαψεύδουν ότι έχει τεθεί τέτοιο ζήτημα από την Κομισιόν, ενώ ορισμένες πληροφορίες από τις Βρυξέλλες αναφέρουν πως όντως έχουν διαπιστωθεί καθυστερήσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έχει ληφθεί απόφαση για μπλοκάρισμα της δόσης.

Δύσκολες θα είναι πάντως οι συζητήσεις για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2023, καθώς θα δώσουν τη δυνατότητα στην Κομισιόν να εξετάσει το νέο σύστημα επιδοτήσεων στους λογαριασμούς ενέργειας, το οποίο καθιέρωσε η κυβέρνηση από τον Αύγουστο και ήδη από τον πρώτο μήνα προκάλεσε επιβάρυνση 200 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό. Δεδομένου ότι δεν πρόκειται για ένα μέτρο βραχείας διάρκειας, αφού έχει προγραμματισθεί να κρατηθεί μέχρι το επόμενο καλοκαίρι, η Κομισιόν θα ζητήσει αναλυτικούς υπολογισμούς για το προβλεπόμενο κόστος, μέρος του οποίου θα μεταφερθεί στον προϋπολογισμό του 2023.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η αντίληψη της Κομισιόν για το σύστημα επιδοτήσεων στο ρεύμα είναι ότι αποτελεί ένα από τα ακριβότερα αντίστοιχα συστήματα που εφαρμόζονται στην Ευρώπη, καθώς η επιδότηση ανά καταναλωτή είναι μεγάλη και καλύπτονται όλοι οι καταναλωτές, ακόμη και οι πιο εύποροι, ακόμη και για εξοχικές κατοικίες. Εάν κριθεί ότι υπάρχει κίνδυνος να ξεφύγουν τα μεγέθη του προϋπολογισμού του 2023 πέρα από τον σχεδιασμό που έχει συμφωνηθεί, η Κομισιόν θα επιμείνει για διορθωτικά μέτρα, είτε με περικοπές επιδοτήσεων στο ρεύμα, ή με άλλες προσαρμογές και μέτρα.

Άλλωστε, ήδη η Ελλάδα έχει από τις μεγαλύτερες, σε σχέση με το μέγεθος της οικονομίας, δαπάνες για μέτρα στήριξης έναντι της ενεργειακής ακρίβειας στην Ευρώπη. Όπως σημειώνει στην τελευταία του έκθεση το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, «οι σημαντικές επιβαρύνσεις στις τιμές της ενέργειας στην Ελλάδα κατέστησαν αναγκαία τη λήψη δημοσιονομικών μέτρων προς ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών και τη στήριξη των επιχειρήσεων ενόψει του αυξημένου λειτουργικού τους κόστους Τα μέτρα αυτά για το 2022 αναμένεται να ανέλθουν στα 4,3 δισ. ευρώ ή στο 2,2% του ΑΕΠ».

Ο άλλος μεγάλος και δύσκολος έλεγχος αφορά τις εκκρεμείς μεταρρυθμίσεις, χωρίς τις οποίες δεν μπορεί να αποδεσμευθεί η τελευταία δόση μέτρων ελάφρυνσης του χρέους. Στις τελευταίες σελίδες της τελευταίας έκθεσης ενισχυμένης εποπτείας έχουν περιληφθεί όλες οι μεταρρυθμίσεις που πρέπει να ολοκληρώσει μέσα στον Σεπτέμβριο η κυβέρνηση.έχει… κρυφτεί το μίνι μνημόνιο που καλείται να υλοποιήσει η κυβέρνηση τους επόμενους μήνες, για να μην χάσει την επόμενη δόση μέτρων ελάφρυνσης του χρέους και σημειωθεί μια αρκετά σοβαρή πολιτική εμπλοκή. Το κεφάλαιο αυτό τιτλοφορείται ως εξής: «Μέτρα μεταρρύθμισης που συμφωνήθηκαν να ολοκληρωθούν μέχρι τον Οκτώβριο του 2022 στο πλαίσιο της τελευταίας εκταμίευσης μέτρων ελάφρυνσης του χρέους».

Τα μέτρα που εκκρεμούν και θα ελεγχθούν είναι:

Δημοσιονομικές και δημοσιονομικές-διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις

Καθυστερήσεις. Ουσιαστική πρόοδος στην εκκαθάριση μη συνταξιοδοτικών καθυστερήσεων και πλήρης εκκαθάριση των καθυστερούμενων συντάξεων (εντός Αυγούστου).

Φορολογική διοίκηση. Λειτουργία του πλήρους συστήματος πληροφορικής στις τοπικές φορολογικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων. Αττικής και Θεσσαλονίκης (αναμένεται τον Σεπτέμβριο).

Υγειονομική περίθαλψη

Είσπραξη clawback: Κοινοποίηση στους παρόχους και έναρξη της διοικητικής διαδικασίας για την είσπραξη του υπόλοιπου 30% για το 2021. Επιστροφή μέσω δόσεων έως τα τέλη Ιουλίου και τουλάχιστον του 35% του clawback για το 2022 μέχρι τον Οκτώβριο. Για τα φαρμακευτικά προϊόντα, η ολοκλήρωση του υπολογισμού του clawback για το 2021 έως τον Ιούνιο και είσπραξη του 95% των εκπτώσεων για το 2021 μέχρι τον Ιούλιο. Τουλάχιστον 35% του clawback του δεύτερου εξαμήνου του 2021 και τουλάχιστον του 50% του συνολικού clawback για το 2021 θα εισπραχθούν μέχρι τον Οκτώβριο.

Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας

Ουσιαστική πρόοδος για το σύστημα πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης, το οποίο θα περιλαμβάνει: i) έως τις αρχές Ιουνίου, θα θεσπιστεί το παράγωγο δίκαιο, ii) έως το τέλος Ιουνίου, θα ολοκληρωθεί η υποδομή πληροφορικής για την εγγραφή και τους διορισμούς και η εγγραφή των ασθενών θα ξεκινήσει με στόχο την επίτευξη του 25% του συνολικού πληθυσμού που είναι εγγεγραμμένος στο σύστημα έως τα τέλη Οκτωβρίου και του 50% έως το τέλος του 2022· iii) μέχρι τα τέλη Ιουλίου, η εγγραφή των αυτοαπασχολούμενων οικογενειακών ιατρών στο σύστημα θα φθάσει σε επίπεδο που θα επιτρέπει την κάλυψη τουλάχιστον του 85% του πληθυσμού· iv) μέχρι τον Οκτώβριο, θα ενεργοποιηθεί το σύστημα κινήτρων/αντικινήτρων για την εγγραφή στο σύστημα.

Κεντρικές προμήθειες: Επαλήθευση της εκπλήρωσης του στόχου, τακτικές ενημερώσεις σχετικά με την πρόοδο της δραστηριότητας στον τομέα των προμηθειών έως τον Οκτώβριο.

Μεταρρυθμίσεις του χρηματοπιστωτικού τομέα

Πλαίσιο αφερεγγυότητας: Έναρξη ανταγωνιστικού διαλόγου για την οντότητα πώλησης και εκμίσθωσης κατοικιών με προεπιλεγέντες ενδιαφερόμενους επενδυτές (τέλη Σεπτεμβρίου).

Καθυστερήσεις κρατικών εγγυήσεων: Πρόοδος στην επεξεργασία των απαιτήσεων και των πραγματικών πληρωμών σύμφωνα με τους συμφωνηθέντες στόχους στο σχέδιο εκκαθάρισης του Απριλίου 2022. Ειδικότερα, οι καταπτώσεις εγγυήσεων ύψους 470 εκατομμυρίων ευρώ θα εξεταστούν μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022, με πληρωμές ύψους 156,5 εκατομμυρίων ευρώ την ίδια περίοδο.

Εξάλειψη των εκκρεμών υποθέσεων αφερεγγυότητας των νοικοκυριών (σ.σ.: νόμος Κατσέλη): το 95% των υποθέσεων με επαναπροσδιορισθείσα ημερομηνία ακρόασης θα έχει λάβει ημερομηνία ακρόασης μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου, εκ των οποίων το 70% θα είναι το αργότερο στο τέλος του 2022. Για το υπόλοιπο 5% των εκ νέου καθορισμένων υποθέσεων θα έχει οριστεί ημερομηνία ακρόασης το αργότερο μέχρι το τέλος του 2022· Η τελική δικαστική απόφαση, η οποία θα κλείνει κάθε υπόθεση, θα εκδοθεί για το 25% των υποθέσεων που έχουν εκδικαστεί μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου.

Διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις

Δικαιοσύνη. Η ενισχυμένη λειτουργικότητα της πλατφόρμας ηλεκτρονικής αρχειοθέτησης στα διοικητικά δικαστήρια θα αναπτυχθεί πλήρως και θα τεθεί σε πιλοτική λειτουργία έως το τέλος Ιουνίου 2022. Με την επιτυχή ολοκλήρωση της πιλοτικής φάσης, η βελτιωμένη λειτουργικότητα θα είναι πλήρως διαθέσιμη.

Κτηματολόγιο. Πρόοδος σύμφωνα με τον συμφωνημένο οδικό χάρτη. Συγκεκριμένα, το 65% των συνολικών δικαιωμάτων ιδιοκτησίας θα λειτουργούν ή θα παρουσιάζονται δημόσια και η επικύρωση του 95% των δασικών χαρτών θα ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου.

Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ)

Εφαρμογή του Στρατηγικού Σχεδίου: Θα θεσπιστεί νομοθεσία για τον εκσυγχρονισμό του νομικού πλαισίου για τις κρατικές επιχειρήσεις (Ιούνιος). Το επιλέξιμο τμήμα των 119 ακινήτων που ανήκουν στο Υπουργείο Οικονομικών θα προσδιοριστεί και θα μεταβιβαστεί στη Δημόσια Εταιρεία Ακινήτων (ΕΤΑΔ) μέχρι το τέλος Ιουνίου. Για τα ακίνητα που ανήκουν σε άλλα υπουργεία, η ολοκλήρωση της διαδικασίας επαλήθευσης έχει προγραμματιστεί για τα τέλη Ιουνίου και την ενδεχόμενη μεταβίβαση μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου.

Μεταφορά του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου (ΟΑΚΑ) στην ΕΕΣΥΠ: Περαιτέρω πρόοδος στην εκπόνηση της λεπτομερούς μελέτης σκοπιμότητας, συμπεριλαμβανομένου σχετικού επιχειρηματικού σχεδίου, με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές που απεικονίζονται στο στρατηγικό σχέδιο δράσης των συμβούλων.

Ιδιωτικοποιήσεις. Όλες οι εκκρεμείς δράσεις από το Σχέδιο Ανάπτυξης Περιουσιακών Στοιχείων θα συνεχίσουν να παρακολουθούνται.

Ιδιαίτερα:

ΔΕΠΑ: Το οικονομικό κλείσιμο αναμένεται μέχρι τα μέσα Ιουνίου.

Εγνατία Οδός: Ολοκλήρωση και λειτουργία ενός μετωπιαίου και τριών πλευρικών σταθμών διοδίων και υποβολή του φακέλου στο Ελεγκτικό

Συνέδριο έως το τέλος Ιουλίου.

Γούρνες Ηρακλείου: Το οικονομικό κλείσιμο αναμένεται το τέταρτο τρίμηνο του 2022.

Αττική Οδός: Η έναρξη της φάσης των δεσμευτικών προσφορών αναμένεται τον Ιούλιο.

Περιφερειακό λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Η επιλογή του προτιμητέου επενδυτή αναμένεται μέχρι το τέλος Ιουλίου.

Περιφερειακό λιμάνι Ηγουμενίτσας: Υποβολή δεσμευτικών προσφορών και επιλογή του προτιμητέου πλειοδότη το τρίτο τρίμηνο του 2022.

Παραχώρηση Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου Νότιας Καβάλας: Δεσμευτικές προσφορές τον Ιούλιο και επιλογή του προτιμητέου επενδυτή μέχρι τον Οκτώβριο με την επιφύλαξη της έγκαιρης έκδοσης του πλαισίου καθορισμού των τιμολογίων από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Περιφερειακό λιμάνι Ηρακλείου: Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών έχει προγραμματιστεί στα τέλη Οκτωβρίου.

Κωδικοποίηση νομοθεσίας

Το σχέδιο κωδικοποιημένης της εργατικής νομοθεσίας θα παρουσιαστεί μέχρι τον Ιούνιο και όλη η κωδικοποιημένη εργατική νομοθεσία θα εγκριθεί μέχρι τον Οκτώβριο.

πηγη