Απέναντι στον εξοβελισμό των κοινωνικών επιστημών και των τεχνών από το Λύκειο οι εκπαιδευτικοί

Σε κινητοποίηση διαμαρτυρίας ενάντια στην ολική εξαφάνιση των κοινωνικών επιστημών και των τεχνών από το Λύκειο καλεί το Συντονιστικό αναπληρωτών αδιόριστων εκπαιδευτικών την Τετάρτη 23 Ιουνίου έξω από το Υπουργείο Παιδείας. Όπως υπογραμμίζουν οι εκπαιδευτικοί, οι μεταρρυθμίσεις του Υπουργείου υποβαθμίζουν το σύνολο της μαθησιακής εμπειρίας και ταυτόχρονα εξοβελίζουν ολόκληρες ειδικότητες εκπαιδευτικών από το Λύκειο, επιφέροντας ταυτόχρονα ανυπολόγιστες συνέπειες σε άλλους κλάδους, θέτοντας τους εκπαιδευτικούς σε καθεστώς εργασιακής επισφάλειας.

Σε διαμαρτυρία ενάντια στον εξάλειψη των κοινωνικών επιστημών και των Τεχνών έξω από το Υπουργείο Παιδείας προχωρούν οι εκπαιδευτικοί την Τετάρτη 23 Ιουνίου, με το Συντονιστικό αναπληρωτών αδιόριστων εκπαιδευτικών να υπογραμμίζει ότι τα νέα ωρολόγια προγράμματα του λυκείου που προέκυψαν από τον νόμο Ν.4692/2020 «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις» αφανίζουν οριστικά την δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσαν οι εκπαιδευτικοί, εξαφανίζονται:

  • στην Γ΄ λυκείου μετά από 39 χρόνια διδασκαλίας το μάθημα της Κοινωνιολογίας (γενικής παιδείας και για τα δύο τελευταία έτη κατεύθυνσης στον προσανατολισμό ανθρωπιστικών και κοινωνικών σπουδών). Ισχύς από την σχολική χρονιά 2021 – 2022.
  • το Γραμμικό Σχέδιο και Ελεύθερο Σχέδιο, ειδικά μαθήματα πανελλαδικώς εξεταζόμενα, γεγονός που ενισχύει την ταξικότητα του δημόσιου σχολείου εφόσον πλέον τα μαθήματα αυτά προσφέρονται κυρίως στα φροντιστήρια. Ισχύς από την σχολική χρονιά 2020 – 2021.
  • στην Β΄ λυκείου τα μαθήματα Σύγχρονος Κόσμος – Πολίτης και Δημοκρατία (γενικής παιδείας) και Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών (κατεύθυνσης). Ισχύς από την σχολική χρονιά 2020 – 2021
  • Στην Α΄ λυκείου μειώνουν από 2 σε 3 ώρες το μάθημα Πολιτικής Παιδείας. Ισχύς από την σχολική χρονιά 2020 – 2021.
  • Καταργούνται από την Α’ Λυκείου τα μαθήματα επιλογής Καλλιτεχνική Παιδεία και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός. Ισχύς από την σχολική χρονιά 2020 – 2021

Την ίδια ώρα, το Συντονιστικό καταγγέλλει ότι «εκατοντάδες μόνιμοι και αναπληρωτ(ρι)ές εκπαιδευτικοί βρίσκονται αντιμέτωποι/ες με τον κίνδυνο εξαφάνισής τους από την δημόσια εκπαίδευση και την ανεργία», μια εξέλιξη που «δεν εξοβελίζει μόνο τον κλάδο ΠΕ78 των κοινωνικών επιστημών, επιφέρει ανυπολόγιστο πλήγμα και στον κλάδο ΠΕ80 των οικονομολόγων με τους οποίους υπάρχει κοινή πρώτη ανάθεση για τα μαθήματα της β΄ και α΄ λυκείου! Φυσικά περιορίζει εξίσου σε μεγάλο βαθμό και τους κλάδους των εικαστικών ΠΕ08 Καλλιτεχνικών μαθημάτων, ΠΕ79.02 Τεχνολογίας Μουσικής/Ήχου, ΠΕ89.01 Καλλιτεχνικών Σπουδών! Μόνιμοί εκπαιδευτικοί των  ΠΕ78 και ΠΕ80 βγαίνουν φέτος κατά εκατοντάδες υπεράριθμοι με τους κοινωνικούς επιστήμονες να βρίσκονται σε πολλές περιπτώσεις με μηδενικό ωράριο! Χιλιάδες οργανικές θέσεις θα χαθούν και χιλιάδες συνάδελφοι θα βρεθούν σε καθεστώς αβεβαιότητας και εργασιακής επισφάλειας».

Οι εκπαιδευτικοί υπενθυμίζουν ότι «ήδη οι προσλήψεις αναπληρωτ(ρι)ών αυτών των κλάδων ήταν μειωμένες την φετινή χρονιά που ίσχυσε ήδη η κατάργηση των μαθημάτων την Β΄ λυκείου. Οι συνάδελφοι/ισσες αναπληρωτ(ρι)ες όχι απλά δεν πρόκειται να μονιμοποιηθούν ενώ με προσωπικό και οικονομικό εν τέλει κόστος γύριζαν την Ελλάδα σε πολλές περιπτώσεις και πάνω από δεκαετία, αλλά δεν πρόκειται και να ξαναδουλέψουν στην εκπαίδευση. Βρίσκονται αντιμέτωποι και αντιμέτωπες με την ανεργία σε μία περίοδο οικονομικής κρίσης και εργασιακού μεσαίωνα της οποίας την πλήρη έκταση δεν έχουμε δει ακόμα!». «Φυσικά δεν συζητάμε καν για την υποβάθμιση που δέχεται το δημόσιο σχολείο και οι μαθητές/μαθήτριες!» αναφέρει το συντονιστικό, επισημαίνοντας ότι «οι κοινωνικές επιστήμες που διδάσκονται στο γυμνάσιο μόνο για ένα δίωρο και στο δημοτικό στην ουσία καθόλου».

Όπως τονίζουν, πρόκειται για «υποβάθμιση που δεν έχει να κάνει μόνο με ελλιπή εφόδια για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση» και «αφορά το σύνολο της ζωής των μαθητ(ρι)ών, καθώς στερούνται γνώσεις που αφορούν τον πολιτισμό, την κρατική και δημοκρατική λειτουργία, τις συνθήκες και τις σχέσεις εργασίας και το πώς διαμορφώνονται, το πως παράγεται η υπεραξία και τα κέρδη, την λειτουργία των θεσμών, την αλλαγή των κοινωνιών. Οι μαθήτ(ρι)ες θα στερηθούν ερεθίσματα βασικά για την ανάπτυξη της φαντασίας και της κριτικής σκέψης».

«Το 75% των σχολών του ανθρωπιστικού πεδίου είναι κοινωνικές επιστήμες ή έχουν πολλά μαθήματα κοινωνικών επιστημών και είναι αδιανόητο να μην διδάσκεται το μάθημα του σχεδίου στο σχολείο απαραίτητο για εισαγωγή στις πολυτεχνικές σχολές» επισημαίνει το συντονιστικό, σχολιάζοντας ότι «ξαφνικά η «ιερή αγελάδα» των πανελλαδικών κλώτσησε μόνη της την καρδάρα με το γάλα!».

«Την επόμενη φορά δεν θα χρειαστεί καμία υγειονομική απειλή για να καταργηθεί ο πολιτισμός και η κοινωνική και πολιτική δράση των μελών μιας κοινωνίας! Βέβαια, έτσι και αλλιώς με δέκα ώρες εργασίας την ημέρα, απλήρωτες υπερωρίες και οικονομική ανέχεια δεν θα μένει χρόνος ούτε για ψυχαγωγία και καλλιέργεια ούτε για αγώνες και κριτικό αναστοχασμό πάνω στην κοινωνική πραγματικότητα» καταλήγουν οι εκπαιδευτικοί, απαιτώντας να μην υπάρξει καμία απόλυση εκπαιδευτικού και καμία κατάργηση μαθήματος. Ταυτόχρονα ζητούν την κατάργηση του νόμου Γαβρόγλου (προσοντολόγιο), του νόμου 4692/20 Κεραμέως, καθώς και των νέων ωρολογίων προγραμμάτων που καταργούν τους κλάδους των κοινωνικών, οικονομικών, πολιτικών και νομικών επιστημών, της καλλιτεχνικής παιδείας και των αρχιτεκτόνων – πολ. μηχανικών και μαζικούς μόνιμους διορισμοί/μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτ(ρι)ών αποκλειστικά με βάση το πτυχίο και ολόκληρη την προϋπηρεσία.

πηγη