Πανελλήνιες 2021: Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής «κόφτης» 25.000 εισακτέων

Πανελλήνιες 2021: Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής «κόφτης» 25.000 εισακτέων

Η ανακοίνωση από το Υπουργείο Παιδείας του αριθμού των εισακτέων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σε συνδυασμό με τους συντελεστές για τον προσδιορισμό της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), που κάνει φέτος «πρεμιέρα», εκτιμάται ότι θα αφήσει αρκετές χιλιάδες θέσεις εισακτέων κενές.

Ο συνολικός αριθμός των θέσεων στα ΑΕΙ είναι 77.415, δηλαδή 555 λιγότερες από πέρσι, ενώ ο αριθμός των υποψηφίων υπολογίζεται σε περίπου 100.000.

Ως προς το συντελεστή της ΕΒΕ, 196 τμήματα επέλεξαν το χαμηλότερο δυνατό συντελεστή, που είναι το 0,8. Τα περισσότερα υψηλόβαθμα τμήματα επέλεξαν τον υψηλότερο συντελεστή, το 1,2, ενώ στα τμήματα που αρνήθηκαν να ορίσουν συντελεστή, το Υπουργείο Παιδείας όρισε τον χαμηλότερο, δηλαδή το 0,8.

Επιλεκτική μείωση είχαμε σε τμήματα κεντρικών ή μεγάλων περιφερειακών Πανεπιστημίων, κυρίως μεσαίων και χαμηλόβαθμων σχολών. Πιο μεγάλες είναι οι μειώσεις στις καθηγητικές σχολές και σε χαμηλής ζήτησης τμήματα. Για παράδειγμα, στο ΕΚΠΑ, το Τμήμα Μαθηματικών έχασε 47 θέσεις (200 από 247 πέρυσι) και το Τμήμα Φυσικής 20 θέσεις (185 από 205 πέρυσι). Στο ΑΠΘ, το χαμηλόβαθμο Τμήμα Δασολογίας έχασε 40 θέσεις (100 από 140 πέρυσι), αλλά το Γεωπονίας 45 (247 από 292 πέρυσι).

Προσεκτική αύξηση έχουμε σε τμήματα περιφερειακών τμημάτων, που δεν αναμένεται να γεμίσουν, ενώ δεν υπάρχει σχεδόν καμία αλλαγή στις υψηλόβαθμες σχολές των κεντρικών ιδρυμάτων, με εξαίρεση τις υψηλόβαθμες Νομικές.

Η Νομική Αθήνας έχασε 35 θέσεις (400 από 435 πέρυσι), ενώ η Νομική Θράκης πήρε 29 (506 από 477 πέρυσι). Δεν υπήρξε μείωση θέσεων σε Ιατρικές, Πολυτεχνικές, δημοφιλείς Οικονομικές και άλλες περιζήτητες σχολές όπως Ναυτιλιακά, Υπολογιστών κ.λπ. Εξαίρεση στον κανόνα αποτελούν οι σχολές του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών (ΟΠΑ), οι οποίες στο σύνολό τους έχασαν θέσεις.

Το Πανεπιστήμιο Πατρών, ωστόσο, είναι το μόνο που χάνει από τώρα τμήματα, καθώς έκλεισαν τέσσερα: Γεωπονίας (Αμαλιάδα), Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων (Αγρίνιο), Επιστήμης Βιοσυστημάτων και Γεωργικής Μηχανικής (Μεσολόγγι), Μουσειολογίας (Πύργος).

Να σημειωθεί, πάντως, ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών στο χώρο της παιδείας, η ανακατανομή των θέσεων εισακτέων στα πανεπιστήμια, σε συνδυασμό με την ΕΒΕ, θα αποτελέσει έναν πρόσθετο «κόφτη» υποψηφίων.

Για την εξαγωγή του συντελεστή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) υπολογίζεται ο μέσος όρος των επιδόσεων των εξετασθέντων, βάσει των βαθμολογιών του συνόλου των υποψηφίων σε κάθε επιστημονικό πεδίο. Ως εκ τούτου, διαμορφώνεται ένας βαθμός στη βαθμολογική κλίμακα του 20, επί του οποίου κάθε τμήμα επιλέγει μια μέγιστη και μια υψηλότερη τιμή.

Για παράδειγμα, έστω ότι η ΕΒΕ για ένα πεδίο διαμορφώνεται στο 12 βάσει των βαθμολογιών των υποψηφίων. Αν το τμήμα επιλέξει να ορίσει τον συντελεστή στο 0,90, τότε η βάση για το τμήμα διαμορφώνεται σε 10,8.

Αντιθέτως, στο ίδιο παράδειγμα με συντελεστή 1,20, η βάση διαμορφώνεται στο 14,4.

Οι εκτιμήσεις για κόφτη σε 25.000 μαθητές

Από τη μελέτη που εκπόνησε το κλαδικό Ινστιτούτο της ΟΙΕΛΕ προκύπτει ότι τουλάχιστον 25.000 μαθητές θα βρεθούν εκτός πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Δεν πρόκειται μόνο για μαθητές με πολύ χαμηλές επιδόσεις αλλά σε πολλές περιπτώσεις εκτός νυμφώνος θα μείνουν παιδιά με υψηλή βαθμολογία. Ταυτόχρονα, περίπου 17 από τα 24 ΑΕΙ της χώρας θα χάσουν σημαντικό αριθμό φοιτητών και κάποια θα απειληθούν με λουκέτο με το κλείσιμό τους να προκαλεί βαρύ πλήγμα στις τοπικές κοινωνίες. 

Όπως αναφέρει η μελέτη: Είναι όμως πλέον ξεκάθαρο ότι η Ε.Β.Ε. αποτελεί μια άσκηση διόγκωσης των κοινωνικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων, διότι οι «κομμένοι» μαθητές προέρχονται κατά κύριο λόγο από τις τάξεις των οικογενειών των εργαζόμενων, των ανέργων, των αγροτών, των μη προνομιούχων. Μαθητές που κατά κανόνα κατακτούν με μόχθο το απολυτήριο της Γ’ Λυκείου, κρίνονται ως μη ικανοί για την πανεπιστημιακή γνώση μέσω της διαφανούς μεν αλλά με σοβαρότατα προβλήματα επιστημονικά και παιδαγωγικά διαδικασίας των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Τα ποσοστά αποτυχίας των μαθητών σε κάποια μαθήματα όπως τα Μαθηματικά, τα Αρχαία Ελληνικά, η Φυσική, η Χημεία που προσεγγίζουν το 40% καταδεικνύουν την τραγική δυσλειτουργία του συστήματος με τον ανορθολογισμό της διδακτέας ύλης, την εξαφάνιση του παιδαγωγικού χαρακτήρα του Λυκείου και τον παρανοϊκό – σε ορισμένες περιπτώσεις – βαθμό δυσκολίας των θεμάτων και όχι την «ανεπάρκεια» των παιδιών, όπως έντεχνα διαρρέουν οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας.

Πώς λειτουργεί η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής

Η κυβέρνηση της ΝΔ από την αρχή της θητείας της είχε δηλώσει πως θα επαναφέρει τη«βάση του 10»με πρόσχημα τη βελτίωση της ποιότητας των σπουδών στα ελληνικά Πανεπιστήμια. Με απλά λόγια, προκειμένου να εισαχθεί ένας υποψήφιος στις Σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης «θα πρέπει να επιτύχει επίδοση μεγαλύτερη του 10 στα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα». Με τον τρόπο αυτό στόχευε σε ένα τεχνητό «φιλτράρισμα» των επιδόσεων των εισαγομένων, μέτρο που είχε εφαρμοστεί και στο παρελθόν (2006 – 2009) και καταργήθηκε εξαιτίας της αναποτελεσματικότητάς του.

Ωστόσο, με τον Νόμο 4777/2021, η Κυβέρνηση της ΝΔ και η κ. Κεραμέως νομοθέτησαν κάτι διαφορετικό και περισσότερο «εχθρικό» απέναντι στα παιδιά που σε λίγο θα διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στα Ελληνικά Πανεπιστήμια: Η «Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής» (Ε.Β.Ε.) ΔΕΝ είναι η τυπική βάση του 10, αλλά ένα «δυναμικό» φίλτρο αποκλεισμού που θα καθορίζεται από το σύνολο των επιδόσεων όλων των υποψηφίων κάθε Επιστημονικού Πεδίου (ΕΠ). Πιο συγκεκριμένα, σε κάθε ΕΠ θα υπολογίζεται ο Μέσος Όρος (μ.ο.) των επιδόσεων σε Πανελλαδική κλίμακα και στην συνέχεια κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα θα έχει καθορίσει ένα ποσοστό αυτού του μ.ο. ως προϋπόθεση εισαγωγής. Το ποσοστό αυτό είναι από το 80% έως το 120% του μ.ο.

Ενώ, λοιπόν, η «βάση του 10» θα μπορούσε να έχει ακόμα και ασήμαντη επίπτωση στο πλήθος των αποκλειόμενων εισαγομένων, αν η Επιτροπή Εξετάσεων επέλεγε «εύκολα» θέματα, η ρύθμιση της κ.Κεραμέως περικόπτει πάντοτε ένα σημαντικό πλήθος υποψηφίων ανεξάρτητα από την δυσκολία των θεμάτων των εξετάσεων.Δηλαδή ακόμα στο υποθετικό ενδεχόμενο που όλοι οι υποψήφιοι γράψουν π.χ. πάνω από 15, μεγάλος αριθμός υποψηφίων θα μείνει εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης διότι η ΕΒΕ θα έχει αυξηθεί πολύ!

Έτσι, για ένα Επιστημονικό πεδίο που Πανελλαδικά ο μ.ο. είναι 11 (στην εικοσάβαθμη κλίμακα), κάθε Σχολή μπορεί να έχει προαπαιτήσει Ε.Β.Ε. από το 8,8 έως το 13,2!

Η ρύθμιση αυτή είναι αντιεπιστημονική, αντιπαιδαγωγική και ακραία εχθρική απέναντι σε χιλιάδες υποψήφιους για τους παρακάτω λόγους:

Δεν στηρίζεται σε καμία επιστημονική μελέτη των επιδόσεων προηγούμενων ετών. Μάλιστα το σύνολο της Εκπαιδευτικής Κοινότητας εδώ και χρόνια συμφωνεί ότι οι επιδόσεις στις Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν αποτελούν ασφαλή δείκτη «ποιότητας» και κριτικής σκέψης.

Τα ποσοστά του εύρους της Ε.Β.Ε. (80% έως 120%) προέκυψαν αυθαίρετα χωρίς καμία τεκμηρίωση και χωρίς καμία μελέτη στοχεύσεων και αναγκών.

Νομοθετήθηκε κάτω από τις ιδιαίτερες συνθήκες της πανδημίας και ενώ τον μήνα Φεβρουάριο, τα σχολεία ήταν ήδη κλειστά για 3 και πλέον μήνες. Η τηλε-εκπαίδευση δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, ειδικά στα σχολεία της περιφέρειας, με τα γνωστά προβλήματα του ασταθούς δικτύου επικοινωνίας και του ελλιπούς εξοπλισμού εκπαιδευτικών και μαθητών.τα παιδιά που εξετάζονται φέτος έχουν αρχίσει την τηλεκπαίδευση ως μαθητές της Β΄ Λυκείου, δηλαδή από το Μάρτιο του 2020 και έχουν παρακολουθήσει τη διά ζώσης ελάχιστη διδασκαλία μέχρι σήμερα. Η ίδια λοιπόν η Υπουργός, που παραδέχθηκε ότι η εξ αποστάσεως διδασκαλία δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη διά ζώσης, τιμωρεί αυτά τα παιδιά που βίωσαν ακραία την πανδημία και τις επιπτώσεις της με περικοπή των θέσεων στα ΑΕΙ.
Τέλος, είναι εχθρική απέναντι σε χιλιάδες παιδιά, διότι η ρύθμιση αυτή συνδέεται με προηγούμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης με τις οποίες εξισώνονται τα προσόντα των αποφοίτων των ελληνικών πανεπιστημίων με αυτά των αποφοίτων αμφίβολης ποιότητας ιδιωτικών «Κολλεγίων».

Οι οδυνηρές επιπτώσεις της Ε.Β.Ε. σε χιλιάδες μαθητές και στον πανεπιστημιακό χάρτη της χώρας

Από τα 453 συνολικά Πανεπιστημιακά τμήματα και σχολές προκύπτει ένας συνολικός μέσος όρος των ποσοστών στην τιμή 96,2%. Αυτό σημαίνει ότι συνολικά ο Εθνικός μ.ο. κάθε Επιστημονικού Πεδίου θα είναι και το διαβατήριο εισαγωγής στα ΑΕΙ.

190 Πανεπιστημιακά Τμήματα (το 42% του συνόλου) επέλεξαν ποσοστό του μ.ο. το 80%. Η απόφαση αυτή συνδέεται προφανώς με τον ορατό κίνδυνο τα τμήματα αυτά να μείνουν χωρίς φοιτητές κατά το προσεχές ακαδημαϊκό έτος 2021-2022.

121 Πανεπιστημιακά Τμήματα (το 26,7% του συνόλου) επέλεξαν ποσοστό του ΜΟ το 120%, δηλαδή την ανώτατη τιμή. Πρόκειται ωστόσο για «περιζήτητα» τμήματα που παραδοσιακά καταγράφουν υψηλή βάση εισαγωγής, όπως η Νομική Αθήνας, οι σχολές των Πολυτεχνείων, οι Ιατρικές κλπ. Για τις σχολές αυτές η ύπαρξη ΕΒΕ είναι τελείως αδιάφορη.

Η μεγάλη πλειοψηφία των σχολών (306 ή το 67,6% του συνόλου) επέλεξαν ποσοστό μικρότερο του 100%, ενώ οι υπόλοιπες (147 ή το 32,4% του συνόλου) επέλεξαν ποσοστό μεγαλύτερο του 100%.

Η στατιστική επεξεργασία των αποτελεσμάτων των 4 τελευταίων ετών (για τους υποψήφιους από τα ημερήσια Γενικά Λύκεια, δηλαδή το 87% του συνόλου των υποψηφίων) οδηγεί σε μερικά ανατριχιαστικά συμπεράσματα, τα οποία σε λίγο καιρό θα αποτελούν οδυνηρή πραγματικότητα:

Αν όλα τα πανεπιστημιακά τμήματα είχαν αποφασίσει το χαμηλό όριο της ΕΒΕ (80%), το 2021 δεν θα εισαχθούν (προσεγγιστικά):

Από το 1ο πεδίο: 7.700 υποψήφιοι – ποσοστό μεγαλύτερο του 35% των υποψηφίων του πεδίου.

Από το 2ο πεδίο: 4.650 υποψήφιοι – ποσοστό μεγαλύτερο του 30% των υποψηφίων του πεδίου.

Από το 3ο πεδίο: 3.400 υποψήφιοι – ποσοστό μεγαλύτερο του 30% των υποψηφίων του πεδίου.

Από το 4ο πεδίο: 8.750 υποψήφιοι – ποσοστό μεγαλύτερο του 37% των υποψηφίων του πεδίου.

Προκύπτει λοιπόν ότι περισσότεροι από 24.000 υποψήφιοι, που το 2020 κατόρθωσαν και εισήχθησαν στα ΑΕΙ, το 2021 δεν θα τα καταφέρουν. Δεδομένου ότι υπάρχουν σχολές και τμήματα που καθόρισαν Ε.Β.Ε. μεγαλύτερη του 80%, ο αριθμός των υποψηφίων που θα αποκλεισθούν από τα ΑΕΙ θα είναι, δυστυχώς, μεγαλύτερος των 24.000!

Εκτιμούμε ότι συνολικά 140 σχολές και τμήματα θα υποστούν απώλειες εισαγομένων φοιτητών, ενώ θα υπάρξουν και, λίγα σχετικά, τμήματα που δεν θα έχουν καθόλου φοιτητές. 17 ΑΕΙ, από το σύνολο των 24 της Χώρας, θα υποστούν τις συνέπειες της συγκεκριμένης ρύθμισης, ενώ 50 πόλεις θα καταγράψουν απώλεια φοιτητών. Η συνέπεια θα είναι περισσότερο οδυνηρή σε περιφερειακά Πανεπιστήμια , όπως αυτά της Κεντρικής Μακεδονίας, του Αιγαίου, του Ιονίου αλλά και της Στερεάς Ελλάδας της Δυτικής Μακεδονίας και της Κρήτης.

πηγη