Σλοβενία: Κάλεσμα Janša στην von der Leyen να αποστείλει διερευνητική επιτροπή

Σλοβενία: Κάλεσμα Janša στην von der Leyen να αποστείλει διερευνητική επιτροπή

Κατηγορούμενος ότι είναι υπεύθυνος για την έλλειψη ελευθερίας των μέσων ενημέρωσης στη Σλοβενία, ο πρωθυπουργός Janez Janša απέστειλε επιστολή στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen.

Αγαπητή κυρία Πρόεδρε,

Η Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Věra Jourová υπενθύμισε πρόσφατα τις κατηγορίες σχετικά με την ελευθερία του Τύπου στη Σλοβενία. Αυτές οι κατηγορίες κυμάνθηκαν στο ίδιο μήκος κύματος με αρκετές δηλώσεις εκπροσώπων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι οποίοι σε διάφορες περιπτώσεις, χωρίς αποδεικτικά στοιχεία, στηριζόμενοι μόνο σε μεμονωμένες αναφορές των ΜΜΕ, αμφισβήτησαν την ελευθερία του Τύπου, το κράτος δικαίου, τη δικαστική ανεξαρτησία και την κατάσταση της δημοκρατίας στη Σλοβενία γενικά.

Από την 1η Ιουλίου 2021, η Σλοβενία ​​θα αναλάβει την προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ.

Αντιμετωπίσαμε μια παρόμοια κατάσταση μέχρι το 2008, όταν η χώρα μας προήδρευσε για πρώτη φορά του Συμβουλίου της ΕΕ. Με παρόμοιο τρόπο, κυκλοφόρησε μια επιστολή 571 δημοσιογράφων και εκδοτών από τη Σλοβενία ​​σε όλη την Ευρώπη. Η επιστολή χαρακτήρισε επί λέξη την επικείμενη Προεδρία της Σλοβενίας ως μεγάλη απειλή για ολόκληρη την Ένωση.

Ακόμα και τότε, πολλά ευρωπαϊκά ΜΜΕ συνέλεξαν τέτοια παράλογα κατηγορήματα ως αντικειμενικές αναφορές και τα ανακύκλωναν αδιαλείπτως. Η πρώτη μας θητεία στην Προεδρία στην ΕΕ αποδείχθηκε ότι δεν ήταν «μεγάλη απειλή για την Ένωση». Αντιθέτως, το αφιερωμένο έργο μας για το κοινό όφελος όλων των κρατών μελών της ΕΕ ήταν το κλειδί για την επιτυχία της.

Παρά το γεγονός αυτό, προηγήθηκαν της δεύτερης θητείας της Σλοβενίας στην Προεδρία παρόμοιες προσπάθειες που υποκινήθηκαν από τους ίδιους πρωταγωνιστές της λίστας των 571 δημοσιογράφων του 2007. Μετά λύπης καλούμαστε να υπογραμμίσουμε, αυτή τη φορά, τη συμμετοχή ορισμένων υπαλλήλων των θεσμικών οργάνων της ΕΕ.

Όπως όλοι γνωρίζουμε, η ΕΕ αντιμετωπίζει πολλές σημαντικές προκλήσεις. Έχοντας γνώση της πανδημίας, η Σλοβενία ​​προετοιμάζεται υπεύθυνα για την προεδρία. Επομένως, δεν επιθυμούμε να επισκιάζεται το έργο μας από παράλογες κατηγορίες που μπορούν να απορριφθούν από όποιον, συνοδεία ενός ικανού μεταφραστή, περάσει μια ή δύο μέρες παρακολουθώντας τα σλοβενικά μέσα ενημέρωσης και την πολιτική δυναμική.

Ως εκ τούτου, καλώ μια ομάδα εργασίας ad hoc, αποτελούμενη από εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, να επισκεφθεί τη Σλοβενία ​​το συντομότερο δυνατό για να παρατηρήσει από πρώτο χέρι την κατάσταση της δημοκρατίας, του κράτους δικαίου, της δικαστικής ανεξαρτησίας και της ελευθερίας και πολυφωνίας των μέσων ενημέρωσης στη Σλοβενία. Ωστόσο, εάν το θεωρείτε σκόπιμο, αυτή η ομάδα μπορεί επίσης να περιλαμβάνει εκπροσώπους του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Στην πραγματικότητα, αντιμετωπίζουμε πρόβλημα με την κατάσταση της δημοκρατίας στη Σλοβενία ​​γενικά. Ωστόσο, πρέπει να επισημάνω ότι οι ρίζες και οι αιτίες αυτού του προβλήματος είναι πολύ βαθύτερες και παλαιότερες: συνδέονται με την κομμουνιστική κληρονομιά της Σλοβενίας. Επιτρέψτε μου να παραθέσω μια προσεκτική παρατήρηση του καθηγητή Bugarič, ενός διακεκριμένου νομικού μελετητή και πρώην πληροφοριοδότοι: «… πολλοί θεσμοί ‘κράτους δικαίου’ (δικαστήρια, δημόσια διοίκηση και μέσα ενημέρωσης) έχουν πολιτικοποιηθεί βαθιά από τους πρώην ‘αξιωματούχους της ονοματολογίας’. Αντί να υπερασπίζονται το κράτος δικαίου, αυτοί οι θεσμοί, αδυνατώντας να αντέξουν την ισχυρή πολιτική πίεση των ‘αρχηγών’ τους, ασχολήθηκαν με τη νομική επιβολή που ευνοεί τα κομματικά πολιτικά συμφέροντα. Δεδομένου ότι το αριστερό-φιλελεύθερο πολιτικό μπλοκ των πρώην κομμουνιστών (Σοσιαλδημοκράτες, SD) και της μεταρρυθμισμένης Κομμουνιστικής Οργάνωσης Νεότητας (Φιλελεύθερη Δημοκρατία της Σλοβενίας, LDS) κυριάρχησαν στον πολιτικό χώρο για σχεδόν δεκατέσσερα χρόνια, αυτό επηρέασε έντονα το σχηματισμό της σλοβενικής ελίτ εν γένει. Κατά συνέπεια, η πλειονότητα των σλοβένικων ελίτ έκλινε προς την ελίτ ‘διατήρησης’, που εκπροσωπείται από τα πολιτικά κόμματα του LDS και της SD. Αυτή η ελίτ κατάφερε να δημιουργήσει καλύτερες επαφές με τον επιχειρηματικό τομέα, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, την ακαδημαϊκή κοινότητα και, το σημαντικότερο, με ένα σημαντικό μέρος του δημόσιου τομέα, συμπεριλαμβανομένου του δικαστικού σώματος, των δημοσίων υπηρεσιών, των κρατικών εταιρειών κ.λπ. (Bojan Bugarič, «Κρίση της Συνταγματικής Δημοκρατίας στη μετα-κομμουνιστική Ευρώπη: ‘Ενδιάμεσα εδάφη’ στη Δημοκρατία και τον Αυταρχισμό» (2015) ICON 229.»

Αυτή η αξιολόγηση χρονολογείται το 2015, ενώ η κυβέρνησή μου έλαβε την εντολή της λιγότερο από ένα χρόνο πριν, στην αρχή της επιδημίας. Ως εκ τούτου, μια επίσκεψη της προτεινόμενης διερευνητικής αποστολής από τα θεσμικά όργανα της ΕΕ θα παρείχε μια ευκαιρία για εκτίμηση του εύρους της κατάστασης και για κατηγορηματικές απαντήσεις στις ακόλουθες ερωτήσεις:

Είναι σύμφωνο με τις ευρωπαϊκές αξίες, τους κανόνες και τις θεμελιώδεις αρχές του κράτους δικαίου σε μια χώρα μέλος της ΕΕ:

  • Ένας δημοσιογράφος που καλύπτει τα γεγονότα σχετικά τη διαφθορά τοπικών μεγιστάνων που συνδέονται με το προηγούμενο καθεστώς να δέχεται βίαιη επίθεση και να ξυλοκοπείται σχεδόν μέχρι θανάτου, αλλά, μετά από περισσότερο από μια δεκαετία, οι δράστες να μην έχουν ακόμη καταδικαστεί;
  • Το κρατικό ειδησεογραφικό πρακτορείο να παρενοχλεί σκληρά έναν δημοσιογράφο επειδή δεν γράφει ρεπορτάζ σύμφωνα με τις προτιμήσεις του διευθυντή, και στη συνέχεια να απολύεται όταν διαγνωστεί με καρκίνο και να πεθαίνει λίγο μετά;
  • Ένας πρωθυπουργός να ασκεί κατηγορίες εναντίον δημοσιογράφου, οι οποίες το 2015 οδήγησαν σε ποινή φυλάκισης πέντε μηνών με αναστολή, απλώς για τη δημοσίευση φωτογραφίας αυτής καθώς έστελνε μηνύματα κατά τη διάρκεια μιας δημόσιας μετάδοσης συνόδου του κοινοβουλίου;
  • Ένας πρωθυπουργός να καλεί δημοσίως τις κρατικές και άλλες εταιρείες το 2018 να μην δημοσιεύσουν διαφημίσεις στα μέσα ενημέρωσης που ασκούν κριτική στην κυβέρνηση;
  • Ενενήντα τοις εκατό όλων των μέσων να ανήκουν ή να τυγχάνουν διαχείρισης από άτομα που υποστηρίζουν δημοσίως μια πολιτική παράταξη;
  • Ενενήντα τοις εκατό όλων των μέσων ενημέρωσης να προωθούν άτομα που αντιτίθενται στα προληπτικά μέτρα που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση της πανδημίας του COVID, και τα περισσότερα από αυτά να προωθούν επίσης άτομα που απειλούν δημοσίως μέλη της κυβέρνησης, του κοινοβουλίου και κυβερνητικούς εμπειρογνώμονες επί της επιδημίας; (2)
  • Να έχουν υπάρξει συστηματικά παράνομες (μη) ενέργειες από τις κυβερνητικές αρχές και τα κρατικά πανεπιστήμια: πρώτον, για να αποτραπεί η ίδρυση ιδιωτικού ιδρύματος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (Νέο Πανεπιστήμιο). Δεύτερον, για να παρακωλυθεί η νόμιμη λειτουργία του και, τρίτον, για να επιβληθεί η διάλυση του πανεπιστημίου προκειμένου να ανασταλούν οι εκπαιδευτικές του δραστηριότητες μέσω τροποποίησης του νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση;
  • Η ηγεσία του δικαστικού κλάδου της κυβέρνησης να περιλαμβάνει δικαστές που διαπιστώθηκε ότι παραβίασαν τα ανθρώπινα δικαιώματα στο έργο τους στο προηγούμενο ολοκληρωτικό κομμουνιστικό καθεστώς;
  • Οι δικαστές που έχουν «εξετάσει» τις δολοφονίες πολιτών προσφύγων στα σύνορα ή καταδίκασαν άτομα σε θάνατο σε δίκες-παρωδίες να απαρτίζουν επίσης την ηγεσία του δικαστικού τμήματος της κυβέρνησης;
  • Ο πρόεδρος του λεγόμενου ανεξάρτητου θεσμού (Ελεγκτικό Συνέδριο) που παραβίασε την απαγόρευση σύγκρουσης συμφερόντων και το κράτος δικαίου να εξακολουθεί να παραμένει στη θέση του σαν να μην έχει συμβεί τίποτα;
  • Οι δικαστές να συμμετέχουν ενεργά σε εκδηλώσεις πολιτικών κομμάτων, φέροντας σύμβολα του ολοκληρωτικού καθεστώτος;
  • Το Δικαστικό Συμβούλιο και το Ανώτατο Δικαστήριο να αντιτίθενται σε οποιαδήποτε αύξηση της διαφάνειας και της δημοσιότητας της λειτουργίας τους και ταυτόχρονα να πιέζουν για έξοδο από το σύστημα ελέγχου και ισορροπίας (πρόσφατες αποφάσεις που περιορίζουν την πρόσβαση του κοινού σε δικαστικά έγγραφα ή άλλη που εμποδίζει τους δικαστές να καταθέτουν ενώπιον μιας κοινοβουλευτικής εξεταστικής επιτροπής, για να προστεθούν σε μια έντονη αντίρρηση στην ψηφιοποίηση και τη δημοσίευση όλων των αποφάσεων);
  • Να υπάρχουν σοβαρές προκλήσεις για την εσωτερική δικαστική ανεξαρτησία και αμεροληψία, όπως φαίνεται σε μια σειρά από απόπειρες αποσιώπησης και απομάκρυνσης πληροφοριοδοτών μεταξύ δικαστών και εισαγγελέων (Radonjić, Testen, Kotnik κ.λπ.) και να υπάρχει ακόμη τελική απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου στην οποία το Δικαστήριο διαπίστωσε ότι ο Πρόεδρός του, ανεπίσημα, τηλεφωνικώς, παρενέβη με τον Γενικό Εισαγγελέα για να συνεχίσει μια ποινική διαδικασία η οποία είχε διακοπεί;
  • Πάνω από δώδεκα αποφάσεις του συνταγματικού δικαστηρίου να εξακολουθούν να παραμένουν ανεφάρμοστες και σε ορισμένες περιπτώσεις το Συνταγματικό Δικαστήριο, μόλις άλλαξε η σύνθεσή του, να δικαιολογεί μια τέτοια αδράνεια εκ των υστέρων, παρέχοντας μια μη αιτιολογημένη μεταρρύθμιση στην πάγια νομολογία;
  • Ένας ηγέτης της αντιπολίτευσης του οποίου το κόμμα αναμένεται να κερδίσει τις εκλογές να καταδικάζεται σε φυλάκιση τρεις εβδομάδες πριν από τις εκλογές με ψευδή κατηγορία;
  • Ένα πολιτικό κόμμα, που εκπροσωπείται τόσο στα εθνικά όσο και στα ευρωπαϊκά κοινοβούλια, ισχυρός επικριτής του Ισραήλ και υποστηρικτής της Hamas, να εδράζεται σε μια βίλα που κατασχέθηκε από μια εβραϊκή οικογένεια που χάθηκε στο Άουσβιτς;
  • Η αστυνομία να εισβάλλει παράνομα στην έδρα του κόμματος της αντιπολίτευσης, προσπαθώντας να κατασχέσει τον διακομιστή της με το πρόσχημα ότι δεν υπήρχε;
  • Η αστυνομία να εισβάλλει παράνομα στην έδρα της Εθνικής τράπεζας και να πραγματοποιεί κατάστασχεση των αρχείων της ΕΚΤ για να ασκήσει πίεση στον κυβερνήτη της Εθνικής τράπεζας να παραιτηθεί;
  • Πάνω από ένα δισεκατομμύριο (!) Ευρώ να έχουν ξεπλυθεί από κρατική τράπεζα για ξένο καθεστώς και τα τρομοκρατικά υποκαταστήματά του υπό διεθνείς κυρώσεις, ενώ – μετά από περισσότερα από δέκα χρόνια – να μην έχει σχηματιστεί κατηγορητήριο για τους δράστες; Παρά το γεγονός ότι πληθώρα στοιχείων για τη μεγαλύτερη δράση οργανωμένου διεθνούς εγκλήματος στην ιστορία μας παρέχονται από ξένες έρευνες και μέσω των εργασιών της κοινοβουλευτικής επιτροπής ερευνών της Σλοβενίας. Όπου το 90% των μέσων ενημέρωσης στη χώρα σιωπούν (πού εξαφανίστηκε η προμήθεια η οποία υπολογίστηκε μεταξύ 300.000.000 και 400.000.000 ευρώ);
  • Η πλήρης ηγεσία όλων των κυβερνητικών κλάδων εξουσίας, κατά τη διάρκεια μιας δημόσιας εκδήλωσης, να τραγουδά με ενθουσιασμό και να επικροτεί ένα τραγούδι με τίτλο «Η ΕΕ είναι συμμορία κλεφτών»;

Αγαπητή κυρία Πρόεδρε,

Δεν θέλω η ιστορία των αβάσιμων κατηγοριών για την τρέχουσα σλοβενική κυβέρνηση να συνεχίσει να εξαπλώνεται σε όλη την Ευρώπη – δυστυχώς με τη βοήθεια των θεσμικών οργάνων της ΕΕ – καθώς χρησιμεύει κυρίως για την κάλυψη των πραγματικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η δημοκρατία μας.

Επομένως, προτείνω να επιτύχουμε μια άμεση συμφωνία για τη σύσταση της προαναφερθείσας διερευνητικής ομάδας και να κανονίσουμε την επίσκεψή της στη Σλοβενία. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, η κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Σλοβενίας θα διασφαλίσει ότι τα μέλη της ομάδας θα έχουν πρόσβαση σε όλες τις επιθυμητές πληροφορίες.

Θα ήμασταν πολύ χαρούμενοι εάν μια τέτοια ομάδα, στο πλαίσιο της «διερευνητικής αποστολής» της, πρότεινε επίσης μέτρα στη βάση των ευρωπαϊκών κανονισμών, μέσω των οποίων η Σλοβενία μπορεί να επιλύσει τα προβλήματα που περιγράφονται παραπάνω. Μόλις συμφωνήσουμε για τις λεπτομέρειες της αποστολής, θα σας αποστείλουμε λεπτομερή στοιχεία για τα θέματα που αναφέρονται προηγουμένως.

Αγαπητή κυρία Πρόεδρε,

Όπως ορίζεται στη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση, αναμένω από την Επιτροπή να ενεργήσει σύμφωνα με την αρχή της πιστής συνεργασίας μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κρατών μελών και τον εννοούμενο αμοιβαίο σεβασμό, για τον οποίο μια αντικειμενική, ολοκληρωμένη και αμερόληπτη μεταχείριση, καθώς και ο σεβασμός προς τα πραγματικά γεγονότα διαθέτουν καίρια σημασία.

Παρακαλώ ως αποδεχτείτε τις διαβεβαιώσεις της εκτίμησής μου.

/πηγη ibna