Το νομοσχέδιο Κεραμέως κόβει παιδιά από τα ΑΕΙ για να ενισχύσει κολέγια και φροντιστήρια

Συνεχίζουν την κόντρα Κεραμέως-Φίλης: «Με το νομοσχέδιο ...

Την πλήρη αντίθεσή τους στο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την είσοδο στην τριτοβάθμια δηλώνουν με κάθε τρόπο και οι καθηγητές της μέσης εκπαίδευσης.

Από το σημείο όπου φοιτητές και εκπαιδευτικοί δέχτηκαν επίθεση με χημικά από την Αστυνομία, το μέλος του Δ.Σ της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) Γιάννης Σαμοΐλης εξήγησε στο tvxs.gr πώς αυτό το νομοσχέδιο έρχεται να συμπληρώσει το πλαίσιο που έχει ήδη δρομολογηθεί με την επαναφορά της τράπεζας θεμάτων, το νόμο για την επαγγελματική εκπαίδευση και την εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων για τους αποφοίτους κολλεγίων.

Βασικές αλλαγές για την είσοδο στα πανεπιστήμια είναι η συναρτώμενη με το μέσο όρο της γενικής επίδοσης ελάχιστη βάση εισαγωγής και ο περιορισμός των επιλογών κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, που θα γίνεται σε δύο φάσεις.

«Μόνο αν δούμε αυτό το νομοσχέδιο σε συνδυασμό με τα όσα έχουν ήδη περάσει θα κατανοήσουμε τί σχολείο θέλει να φτιάξει το υπουργείο Παιδείας. Η ελάχιστη βάση εισαγωγής έρχεται σαν ένα πρόσθετο φίλτρο, αφού έχει εφαρμοστεί η τράπεζα θεμάτων που έχει ως αποτέλεσμα έως και 40% των μαθητών να μην περνάνε στην επόμενη τάξη. Η εισαγωγή της βάσης θα μειώσει ακόμα περισσότερο τον αριθμό των εισακτέων, εμείς υπολογίζουμε 17.000 λιγότερους από φέτος, κι άρα θα δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερο ανταγωνισμό μεταξύ των υποψηφίων», είπε στο tvxs.gr ο κ. Σαμοΐλης.

«Σε συνδυασμό πρέπει να δούμε και το νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση. Πρόκειται για έναν χωρισμό των μαθητών στο τέλος του γυμνασίου σε «ικανούς» που θα διεκδικήσουν την είσοδο στα πανεπιστήμια μέσα από την τράπεζα θεμάτων και την ελάχιστη βάση εισαγωγής και τους «ανίκανους» που μην μπορώντας να φοβούμενοι ότι θα κοπούν από αυτά τα φίλτρα σπρώχνονται στις επαγγελματικές σχολές κατάρτισης. Θυμίζω ότι οι σχολές αυτές δε δίνουν απολυτήριο λυκείου αλλά προάγουν τη μαθητεία, δηλαδή το εκπαιδευτικό έργο το αναλαμβάνουν οι εργοδότες ενώ οι μαθητές παρέχουν την εργασία τους», τονίζει ο εκπαιδευτικός.

Ο κ. Σαμοΐλης υποστηρίζει πως αυτό το πλαίσιο αναγκάζει τους μαθητές να πάρουν σημαντικές αποφάσεις για τη ζωή τους μόλις στο τέλος του γυμνασίου, γεμίζοντάς τους με άγχος που συχνά τους οδηγεί στα φροντιστήρια. «Αυτό ίσχυε ήδη σε ένα βαθμό αλλά τώρα η ώρα των αποφάσεων πηγαίνει όλο και χαμηλότερα στις εκπαιδευτικές βαθμίδες, όλο και σε μικρότερες ηλικίες. Τα παιδιά προστρέχουν στα φροντιστήρια. Πρόκειται για μια κερδοφόρα αγορά που τροφοδοτείται από το σύστημα».

Η μείωση των εισακτέων μέσω της ελάχιστης βάσης εισαγωγής αλλά και των άλλων μέτρων που έχει ήδη περάσει η κυβέρνηση, συσχετίζεται σύμφωνα με την ΟΛΜΕ και με την εξίσωση επαγγελματικών δικαιωμάτων για τους αποφοίτους κολεγίων με τα πτυχία των πανεπιστημιακών σχολών. «Δυσκολεύει η πρόσβαση στα ΑΕΙ αλλά όποιος έχει χρήματα πηγαίνει στα κολέγια. Εκεί δεν υπάρχουν βάσεις», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Σαμοΐλης.

Τα προβλήματα με τους περιορισμούς στο μηχανογραφικό

Η θέσπιση περιορισμού στον αριθμό των επιλογών των υποψηφίων κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου αποσκοπεί σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας στο «να προβαίνουν οι υποψήφιοι σε πιο συνειδητές επιλογές, ανάλογα με τις κλίσεις, δεξιότητες και προτεραιότητές τους, και τελικά να εισάγονται περισσότεροι υποψήφιοι σε τμήματα στα οποία επιθυμούν πραγματικά να σπουδάσουν». Αν κάποιος υποψήφιος δεν πετύχει την είσοδο σε κάποια σχολή επιλογής του στην πρώτη φάση, έχει δικαίωμα κατάθεσης δεύτερου μηχανογραφικού, στο οποίο όμως θα έχει ως επιλογές σχολές που έχουν μείνει με κενές θέσεις.

Η ΟΛΜΕ θεωρεί αυτό το μέτρο ιδιαίτερα προβληματικό. «Αντί να επιλέγει ο φοιτητής τη σχολή, η σχολή θα επιλέγει το φοιτητή. Αν κάποιος υποψήφιος δυσκολεύεται να αποφασίσει και θα ήθελε να δηλώσει πέντε ιατρικές, πέντε φαρμακευτικές, πέντε χημικά αλλά και πέντε βιολογικά, δε θα μπορεί. Κι αν μείνει εκτός μετά την πρώτη κατανομή, ποιός του εγγυάται ότι στη δεύτερη θα έχει μείνει κενή θέση σε κάποια σχολή που να ταιριάζει στις κλίσεις του; Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να αδικηθούν όχι μόνο μέτριοι μαθητές αλλά και μαθητές με υψηλές βαθμολογίες», σημειώνει ο εκπαιδευτικός.

Πριν μερικές εβδομάδες κι ενώ το νομοσχέδιο ήταν στα σκαριά, μιλώντας στο tvxs.gr ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Θεόδωρος Τσούχλος είχε εξηγήσει το πρόβλημα με ένα παράδειγμα: «Σκεφτείτε δύο υποψηφίους με διαφορετικό σκεπτικό στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού.

Ο πρώτος, ενώ έχει γράψει σχετικά καλά στις εξετάσεις, επιλέγει κυρίως τμήματα με πολύ χαμηλή βάση, φοβούμενος ότι δε θα περάσει πουθενά. Ο δεύτερος έχει μικρότερη επίδοση στις πανελλαδικές εξετάσεις αλλά ρισκάροντας να μην περάσει πουθενά, αποφασίζει να δηλώσει σχολές με μεγαλύτερη ζήτηση και τελικά περνάει. Σε αυτή την περίπτωση δε θα έχει αδικηθεί ο πρώτος μαθητής του παραδείγματος;», είχε πει ο κ. Τσούχλος.

«Πρέπει να αλλάξει η όλη λογική του σχολείου»

Συμπερασματικά ο κ. Σαμοΐλης υποστηρίζει πως «πρέπει να αλλάξει η όλη λογική του σχολείου. Αντί να μαθαίνει στο μαθητή πώς να ανταποκρίνεται καλά στις εξετάσεις, να του μαθαίνει πώς να ανταποκρίνεται μέσα στην κοινωνία και πώς θα μπορέσει να προσδιορίσει τον εαυτό του μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία. Αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί μέσα σε ένα σχολείο που βάζει τους μαθητές από νωρίς στον ανταγωνισμό και την κουλτούρα των δεξιοτήτων και της κατάρτισης».

πηγη