Αμισθί εργάτες του κάθε-book;

η εικόνα προφίλ του Θεόδωρος Μπεμπέκης, Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο

Θεόδωρος Μπεμπέκης

Το περιεχόμενο που παράγουμε το εμπορεύεται το facebook στις διαφημιστικές και στους διαφημιζόμενους. Και του αποφέρει πολλά κέρδη. Αυτά είναι τα φανερά κέρδη.

Ταυτόχρονα το facebook (και κάθε facebook) «τρέχει» bots (δηλαδή προγράμματα) τα οποία αναλύουν το περιεχόμενο που ανεβάζουμε και βγάζουν συμπεράσματα. Για τις πεποιθήσεις και τις συνήθειές μας. Για το τι μας αρέσει (σε όλους τους τομείς) και τι όχι. Τι φοβόμαστε και τι επιθυμούμε. Τι γνώμη έχουμε για κάτι. Αυτό είναι το big data analytics.

Ενα τέτοιο bot μπορεί να βγάλει συμπεράσματα «διαβάζοντας» ένα κείμενο που γράψαμε ή ανεβάσαμε. Ακόμα και μια εικόνα. Μαθαίνει να το κάνει. Εκπαιδεύεται. Με έναν ειδικό τρόπο. Αυτό είναι το machine learning.

Μερικοί από μας, οι πιο ανυποψίαστοι, κάνουν την ζωή του bot εύκολη δίνοντάς του ακριβέστατες προσωπικές πληροφορίες: γεννήθηκα τότε, σπούδασα εκεί, μένω εδώ, τώρα βρίσκομαι σε αυτή την πόλη ταξίδι και τρώω σε αυτό το εστιατόριο, πήγα διακοπές στο νησί τάδε, είδα αυτή την ταινία, άκουσα αυτή τη μουσική, αγόρασα αυτοκίνητο.

Αυτές οι πληροφορίες είναι φυσικά πολύτιμες. Και εμπορεύσιμες. Με περαιτέρω ανάλυσή τους μπορούν να βγούν πολύ χρήσιμα συμπεράσματα. Π.χ. για το αν θα πουλήσει αυτό το προϊόν ή το άλλο. Αν θα εκλεγεί αυτός ή εκείνος σε αυτή την περιφέρεια. Αν η πλειοψηφία συμφωνεί με ένα πολιτικό μέτρο. Αν είναι φοβισμένη από κάτι. Τέτοια πράγματα. Εντελώς εφιαλτικά.

Για το αν εμπορεύεται και αυτές τις πληροφορίες το facebook δεν μπορώ να το ξέρω. Οταν όμως το αντίτιμο είναι μεγάλο, είναι μεγάλος και ο πειρασμός.

Πρακτικά είμαστε ανυπεράσπιστοι. Ο καθένας πρέπει να το φροντίσει αυτό μόνος του.

πηγη:Απο τον προσωπικο λογαριασμο του Θεόδωρου Μπεμπέκη στο φεϊςμπουκ (το γράφω ετσι για να μην το «πιάσει»η εφαρμογή και το αποκλείσει)