Κίνητρα για τη χρήση φυσικού αερίου στα Ι.Χ.

Κίνητρα για τη χρήση φυσικού αερίου στα ΙΧ -Σκέψεις για επιδότηση της μετασκευής

της Μάρως Τσαντήλα

Αλλαγές με στόχο να γίνει ευκολότερη η μετασκευή αυτοκινήτων προκειμένου να κινούνται με φυσικό αέριο προωθεί το υπουργείο Μεταφορών. Αλλάζει το πλαίσιο για τα συνεργεία ενώ εξετάζεται και η επιδότηση της μετασκευής του κινητήρα.

 Την αγορά της κίνησης οχημάτων με φυσικό αέριο, που βρίσκεται ακόμη σε εμβρυακό στάδιο στην Ελλάδα, επιχειρεί να «ανοίξει» η κυβέρνηση. Με σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, το οποίο κατατέθηκε στην Βουλή, προβλέπονται ρυθμίσεις που καθιστούν ευκολότερη και οικονομικότερη την μετασκευή οχημάτων που κινούνται με συμβατικά καύσιμα, ώστε αυτά να έχουν την δυνατότητα κίνησης και με πεπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG – Compressed Natural Gas).

Συγκεκριμένα με διάταξη που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου «Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων και άλλες διατάξεις» του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων προβλέπονται αλλαγές που αφορούν στα συστήματα μετασκευής με τα οποία πρέπει να είναι εφοδιασμένα τα συνεργεία τα οποία πραγματοποιούν εργασίες για τη μετατροπή κινητήρων οχημάτων σε διπλού καυσίμου (βενζίνης και φυσικού αερίου).

Το υπουργείο σημειώνει ότι η ανάπτυξη της αεριοκίνησης αποτελεί μια σημαντική επιλογή για λόγους οικονομικούς, περιβαλλοντικούς και λόγους ασφάλειας. Ωστόσο, τονίζει, με το υφιστάμενο πλαίσιο η διαδικασία αδειοδότησης συστημάτων μετασκευής CNG είναι εξαιρετικά δυσχερής, με αποτέλεσμα να αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη συνολικά της αεριοκίνησης, αφού δεν πραγματοποιούνται εγκεκριμένες μετασκευές.

Φθηνότερη η μετατροπή

Σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο οι αλλαγές που προωθούνται με το σχέδιο νόμου μειώνουν σημαντικά το οικονομικό κόστος για την μετατροπή των κινητήρων των οχημάτων σε «διπλού καυσίμου»

Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά με την προτεινόμενη βελτίωση αναμένεται να υπάρξει σημαντικότατη ανάπτυξη στην αγορά της αεριοκίνησης, χωρίς εκπτώσεις σε θέματα ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος.

Στο σχέδιο νόμου τονίζεται με έμφαση ότι ο κανονισμός R 110, που προτείνεται να υιοθετηθεί, παρέχει τις μέγιστες εγγυήσεις ασφάλειας για τον εξοπλισμό που τοποθετείται στο όχημα και χρησιμοποιείται ήδη διεθνώς. Παράλληλα διευκρινίζεται ότι το κανονιστικό πλαίσιο μετατροπών CNG θα εξακολουθήσει να είναι πολύ απαιτητικότερο σε σχέση με τα όσα ισχύουν για άλλες περιπτώσεις μετατροπών κινητήρων οχημάτων για χρήση άλλων καυσίμων, πλην των συμβατικών.

Οι μετατροπές κινητήρων θα πραγματοποιούνται από κατόχους άδειας άσκησης επαγγέλματος τεχνίτη συσκευών αερίων καυσίμων για την κίνηση αυτοκινήτων. Στα τροποποιημένα οχήματα που θα κινούνται με καύσιμο πεπιεσμένο φυσικό αέριo CNG θα πραγματοποιείται έλεγχος διασκευασμένου κινητήρα από τα ΚΤΕΟ, όπως ήδη συμβαίνει με τις μετασκευές οχημάτων προκειμένου να κινούνται με υγραέριο (PLG).

Δεν υπάρχουν πρατήρια

Τα οχήματα που κινούνται στη χώρα μας με φυσικό αέριο CNG είναι εξαιρετικά λίγα, σε αντίθεση με χώρες του εξωτερικού, καθώς εκτός από το προβλήματα στην μετασκευή του κινητήρα απουσιάζουν και τα πρατήρια από τα οποία ο χρήστης θα μπορούσε να προμηθευτεί φυσικό αέριο.

Στην περιοχή της Αττικής λειτουργούν μόλις τρία πρατήρια σε Ανθούσα, Ίλιον και Κηφισιά. Στο πρατήριο του Ιλίου γίνεται η τροφοδοσία λεωφορείων της Ο.ΣΥ. και απορριμματοφόρων, ενώ στα άλλα δύο πρατήρια τροφοδοτούνται και οχήματα Ι.Χ. Επίσης τον προηγούμενο μήνα εγκαινιάστηκε το πρώτο πρατήριο φυσικού αερίου στη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο υπάρχουν σχέδια για την ταχεία επέκταση των πρατηρίων ειδικά σε μεγάλους οδικούς άξονες.

Ακριβή η μετασκευή

Το μεγάλο πλεονέκτημα του φυσικού αερίου είναι η τιμή που σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΕΠΑ αυτήν την εβδομάδα διαμορφώνεται σε 0,993 ευρώ /kg..

Το κόστος για την κίνηση ενός οχήματος με φυσικό αέριο υπολογίζεται ότι είναι χαμηλότερο από το 1/3 αυτού της βενζίνης. Όμως σχετικά υψηλό είναι το κόστος εγκατάστασης κινητήρα CNG το οποίο κυμαίνεται από 850 εως 1.300 ευρώ για όχημα 1.400 κυβικών.

Πάντως σε περίπτωση που τελεσφορήσει η συζήτηση για επιδότηση από το ΕΣΠΑ της εγκατάστασης κινητήρα CNG τότε το κόστος θα μειωθεί δραστικά.

Να σημειωθεί ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση συνιστά στις κυβερνήσεις την θέσπιση κινήτρων για την υιοθέτηση του φυσικού αερίου στην αυτοκίνηση, με στόχο τον περιορισμό της εξάρτησης από το πετρέλαιο και την προστασία του περιβάλλοντος.

Τα αυτοκίνητα που παγκοσμίως κινούνται με φυσικό αέριο, σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις, φτάνουν τα 11,5 εκατομμύρια, ενώ στην Ευρώπη κυκλοφορούν πάνω από 1,5 εκατομμύρια οχήματα.

πηγη

Αρέσει σε %d bloggers: