Τι σημαίνει «ενιαίος φόρος» για τους φορολογούμενους

Το περιβόητο flat tax αποτελεί μία από τις «αγαπημένες» εξαγγελίες του Αντώνη Σαμαρά, απ’ όταν ήταν ακόμα αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Και παραμένει «αγαπημένη» -για το μέλλον- ακόμα και σήμερα, από… τη θέση του πρωθυπουργού, ως προς τις επιχειρήσεις.

Με αυτό το δεδομένο η μελέτη που εκπόνησε ο καθηγητής Νίκος Καραβίτης, στενός συνεργάτης του υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, για λογαριασμό του ΙΟΒΕ και του Ελληνοβρετανικού Επιμελητηρίου, θα μπορούσε με μια πρώτη ματιά να θεωρηθεί προαναγγελία μετάβασης σε ένα φορολογικό σύστημα με έναν ενιαίο φορολογικό συντελεστή, με τα θετικά και αρνητικά που συνεπάγεται μια τέτοια εξέλιξη.Από τη μελέτη όμως προκύπτει ότι ο δρόμος για ένα τέτοιο σύστημα είναι μακρύς, ενώ σηκώνει αρκετή συζήτηση αν πρόκειται για ένα «καλό» φορολογικό σύστημα. Εκ προοιμίου πρέπει να αναφερθεί ότι ένα τέτοιο ενδεχόμενο απορρίπτεται επί του παρόντος κατηγορηματικά από την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών.

Με δεδομένο τον στόχο του ουδέτερου δημοσιονομικού αποτελέσματος, το μοντέλο που αναλύεται στη μελέτη θέτει έναν φορολογικό συντελεστή 20% για όλα τα εισοδήματα από φυσικά και νομικά πρόσωπα. Ένας άλλος συντελεστής 10% προβλέπεται για τα εισοδήματα από ενοίκια, μισθούς και συντάξεις με επιστροφή φόρου έως 700 ευρώ για συνολικό εισόδημα έως 20.000 ευρώ.

Στην πράξη αυτό σημαίνει, όπως τονίζεται στην έκθεση, μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων για τις επιχειρήσεις, τα χαμηλά και τα υψηλά εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις επιβαρύνονται λιγότερο, αλλά προκύπτουν μικρές επιβαρύνσεις για τη μεσαία τάξη. «Αυτό δημιουργεί πολιτικά προβλήματα με τις ψήφους της μεσαίας τάξης, τα οποία θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν με επαναπροσδιορισμό της πολιτικής δαπανών», σημειώνεται χαρακτηριστικά…

Ο συντάκτης της μελέτης, κρατώντας αποστάσεις ασφαλείας, σημειώνει πως το προτεινόμενο σύστημα αποτελεί τροφή για σκέψη σε συνάρτηση με το δημοσιονομικό μέλλον της χώρας. «Αντιλαμβανόμαστε τόσο τους τεχνικούς όσο και τους πολιτικούς περιορισμούς που απαγορεύουν μια επαναστατική φορολογική μεταρρύθμιση. Πρέπει να γίνουν προσεκτικά βήματα. Όταν η Ελλάδα αρχίσει να σχεδιάζει το μέλλον της εκτός της τρέχουσας κρίσης, τότε θα μπορούσε να προχωρήσει σε ένα πιο οριζόντιο φορολογικό σύστημα», καταλήγει.

Αξίζει να σημειωθεί πως σήμερα Flat tax εφαρμόζεται σε 19 ευρωπαϊκές χώρες εκ των οποίων μόνο μία(η Σλοβακία) είναι μέλος της ευρωζώνης. Η Αλβανία, η Ανδόρα, η Λευκορωσία, η Βοσνία – Ερζεγοβίνη, η Βουλγαρία, η Εσθονία, η Ουγγαρία, η Ρουμανία, η Ρωσία, η Ουκρανία και η Σλοβακία είναι ορισμένες από αυτές.
Και τα κλασικά ευρήματα φοροδιαφυγής

Από τη μελέτη του κ. Καραβίτη δεν λείπουν στατιστικά στοιχεία που δείχνουν περίτρανα τις διαστάσεις της φοροδιαφυγής στην Ελλάδα και τις δυνατότητες -από την άλλη πλευρά- της φορολογικής διοίκησης να αναδιοργανωθεί ουσιαστικά και να καταπολεμήσει τη μάστιγα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρατίθενται:

· Μισθωτοί με εισοδήματα άνω των 42.000 ευρώ δηλώνουν το 28,2% των συνολικών εισοδημάτων που καταγράφονται στην εφορία. Αυτά τα εισοδήματα, τα οποία ανήκουν μόλις στο 7,9% των συνολικών νοικοκυριών, πληρώνουν το 68,6% των συνολικών φόρων εισοδήματος.

· Κάτω των 10.000 ευρώ (στοιχεία του 2011) δηλώνει 1 στους 2 φορολογούμενους, το 99% των αγροτών (όπως αναφέρθηκε στην εκδήλωση του ΙΟΒΕ, από τους 100 αγρότες μόνο ο ένας δηλώνει εισοδήματα πάνω από 400 ευρώ τον μήνα), 4 στους 10 (41%) μισθωτούς και συνταξιούχους και 8 στους 10 (84%) ελεύθερους επαγγελματίες (το 63% των ελευθέρων επαγγελματιών δηλώνει κάτω από 5.000 ευρώ).

· Το 15% των μισθωτών και συνταξιούχων δηλώνει εισοδήματα (από κάθε πηγή) άνω των 20.000 ευρώ.

· Οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι οι οποίοι αποτελούν το 64% των φορολογουμένων, δηλώνουν το 82% των συνολικών εισοδημάτων και πληρώνουν το 78% των φόρων.

· 15.215 ευρώ το μέσο δηλωθέν εισόδημα μισθωτών και συνταξιούχων (στοιχεία 2011).

· 5.771 ευρώ το μέσο δηλωθέν εισόδημα των υπόλοιπων φορολογουμένων, πλην μισθωτών και συνταξιούχων.

· Το ποσοστό συλλογής εσόδων από άμεσους φόρους ανέρχεται στο 56,5%, με περίπου 9 δισ. ευρώ να παραμένουν ανείσπρακτα.

· Τα φορολογικά έσοδα στην Ελλάδα χρηματοδοτούν το 67,1% των δημοσίων δαπανών, έναντι 82,4% που είναι ο μέσος όρος της ευρωζώνης.

· Οι άμεσοι φόροι αποτελούν το ένα τέταρτο (24,7%) των συνολικών φόρων στην Ελλάδα, έναντι 29,2% στην ευρωζώνη.

· Οι έμμεσοι φόροι αποτελούν το 36,9% των συνολικών φορολογικών εσόδων, έναντι 31,4% στην ευρωζώνη.

· Ο μέσος φόρος στην εργασία ανέρχεται σε 31,3%, έναντι 38,1% στην ευρωζώνη.

euro2day.gr