Ο θρύλος των τεσσάρων μεντρεσέδων και η Καβάλα

Αποκατασταση προταση 2sel

Την επανεμφάνιση και ανακαίνιση της οθωμανικής παρουσίας στην Ελλάδα για να έρθουν Τούρκοι τουρίστες και να στηρίξουν την ελληνική οικονομία, που όπως είναι γνωστό περνά μεγάλη κρίση, πρότεινε η τουρκική εφημερίδα Hürriyet, σε σχετικό της δημοσίευμα στις 22 Νοεμβρίου.
Να ανακαινίσουμε λοιπόν όλα τα οθωμανικά μνημεία αν θέλουμε να έρθουν οι χιλιάδες Τούρκοι τουρίστες και να ενισχύσουν την παραπαίουσα ελληνική οικονομία, δηλαδή με λίγα λόγια να… ξαναθυμηθούμε την οθωμανική μας κληρονομιά για να προσελκύσουμε τους Τούρκους τουρίστες.

Εύλογες απορίες και αρκετά ερωτηματικά όπως:

1)Η αποκατάσταση ενος Θρησκευτικού Μουσουλμανικου Μνημείου, ειναι υπόθεση μια ομάδας πολιτών επειδή  αντιδρά και όχι ολης της πόλης;

2)Τι σύμπτωση αλήθεια,οι τελευταίες κτιριακές αναστηλώσεις στην Καβάλα να αφορούν μουσουλμανικα θρησκευτικα κτιρια;(τυχαίο;Αν «ναι», φροντίστε να το διορθώσετε!)

Και… ποιες είναι αυτές; 

α)Το Ιμαρετ. Με την σύμφωνη γνώμη της Αιγυπτιακής πρεσβείας (βακούφικο ον) και  με ιδιωτική πρωτοβουλία, (αλλα στον περιηγητή τι θα λες;»ξέρεις αυτό έγινε απο ιδιώτη;»), αναστηλώθηκε και απο σημαίνουσα μουσουλμανικη ιερατική σχολή στην εποχή του, λειτουργεί ως υπερπολυτελή ξενοδοχειακή μονάδα .

β)Το Τζαμί Χαλίλ Μπέη (Παλιά Μουσική) και κατα τα γραφομενα του Δημου: «Τζαμί και μεντρεσές έχουν προσφάτως αναστηλωθεί και αποκατασταθεί (εκτός από τον μιναρέ) και εξετάζονται διάφορες σκέψεις για την αξιοποίησή τους και την ένταξή τους στη ζωή της συνοικίας και της πόλης.»(αναστηλώνεις χωρίς να έχεις αποφασίσει την χρήση;)

γ)Και τώρα σειρά έχει ο επόμενος μεντρεσες (περι ου ο λογος ), ο τέταρτος στην πόλη της Καβάλας (δυο στο Ιμαρετ,ο τριτος στο τζαμι του Χαλιλ Μπεη και τέταρτος αυτός στις «καμάρες»).

Δεν ήξερες δεν ρώταγες;

Τι λέει ο «θρύλος»….

«Ενδιαφέρον για τους μεντρεσέδες
Η ουσία της υπόθεσης βρίσκεται στους μεντρεσέδες. Το ενδιαφέρον των ανθρώπων της Άγκυρας –εξ ου και η επισκέψεις των Τούρκων παραγόντων στην Καβάλα– εστιάζεται στην κατεύθυνση της αναστύλωσης των συνολικά τεσσάρων μεντρεσέδων της πόλης. Οι δύο στο Ιμαρέτ είναι ήδη ανακατασκευασμένοι, όπως και ο τρίτος που βρίσκεται στο Χαλίλ Μπέη Τζαμί (Παλαιά Μουσική, ανήκει στο Δήμο Καβάλας και δεν είναι βακούφι), ενώ ο τέταρτος, ο οποίος εφάπτεται του παλαιού υδραγωγείου (Καμάρες), τώρα μπήκε στο ΕΣΠΑ, μέσω του Δήμου Καβάλας (υπήρξαν αντιδράσεις πολιτών, οι οποίοι παρέστησαν στα Δημοτικά Συμβούλια όπου συζητήθηκε η υπόθεση – ο μόνος που αντέδρασε από τους αιρετούς ήταν ο «γαλάζιος» δημοτικός σύμβουλος και πρώην νομάρχης Καβάλας, Θεόδωρος Καλλιοντζής. Κι αυτό για να χρησιμοποιηθούν όλ’ αυτά ως πόλοι έλξης θρησκευτικού τουρισμού από την Τουρκία και να αυξηθούν έτσι τα έσοδα της πόλης. Όπως επισημαίνουν οι αντιδρώντες, δεν ενοχλούνται από την ύπαρξη των οθωμανικών μνημείων στην πόλη, αλλά από τις βλέψεις των Τούρκων για την επαναλειτουργία των τεσσάρων ιερατείων, που θα δώσει στην Άγκυρα αφορμή για διείσδυση στην πόλη.
Αν όμως ολοκληρωθεί η (καθ’ όλα επικίνδυνη για τα εθνικά συμφέροντα και υποκινούμενη από κερδοσκοπική λογική) αναστύλωση και του τέταρτου μεντρεσέ, τότε αυτόματα η Καβάλα στα μάτια των Τούρκων αποκτά καθεστώς ιερής πόλης (όπως κάποτε η πόλη της Χετζάζης, που βρισκόταν στην Αραβία και είχε τέσσερις μεντρεσέδες, αλλά καταστράφηκε και τότε η μόνη πόλη που έμεινε με ανάλογο αριθμό μεντρεσέδων στην επικράτεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ήταν η Καβάλα). Και τότε, όπως προβλέπουν παράγοντες της πόλης, ανοίγει ο δρόμος για αυξημένη (όσο και επικίνδυνη) τουρκική παρουσία στην πόλη της Ανατολικής Μακεδονίας, που γειτνιάζει με τη Δυτική Θράκη.» (ΕΠΙΚΑΙΡΑ)  και infognomonpolitics

Ποιος ο λόγος λοιπόν να προκαλούμε;

Τι γίνεται στην Καβάλα;

ΤΕΤΆΡΤΗ, 13 ΑΠΡΙΛΊΟΥ 2011

Ἄν ἀληθεύει τό δηµοσίευµα τῆς τουρκικῆς Aksam, ὅτι στήν Καβάλα θά ἱδρυθεῖ ἀπό τό τοπικό Ἰνστιτοῦτο Μεχµέτ Ἀλή Πασά καί τό τουρκικό Πανεπιστήµιο Bahcesehir «Κέντρο Ἐρευνῶν Ὀθωµανικῆς Ἱστορίας», τότε πράγµατι ἡ διαµονή τοῦ Νταβούτογλου στήν µακεδονική πόλη ἐξηγεῖται. Ἡ πληροφορία (ἀπό τό «ΧΡΟΝΟΜΕΤΡΟ» Καβάλας) ἀναφερόταν στό Κέντρο πού σχεδιάστηκε ἀπό τό Princeton καί τόν ἀµερικανό καθηγητή Ἱστορίας τοῦ Πανεπιστηµίου Bahcesehir, Heath W. Lowry καί τό ὁποῖο θά πραγµατοποιήσει ἐργασίες γιά τόν τουρκικό, τόν ἑλληνικό καί τόν ἀραβικό κόσµο στά πεδία τῆς ἱστορίας, τῆς φιλοσοφίας, τῶν Τεχνῶν.

Ὁ Heath W. Lowry τοῦ Πανεπιστηµίου τοῦ Bahce-sehir, ἄν καί κάτοικος Κωνσταντινούπολης περνᾶ µεγάλο µέρος ἀπό τόν χρόνο του στήν πόλη τῆς Καβάλας. Κατέχει τήν ἕδρα «Κεµάλ Ἀτατούρκ» στό πανεπιστήµιο τοῦ Princeton ἀπό τό 1993, ἐνῶ τήν περίοδο 1973-1980 ἦταν ἀπό τά ἱδρυτικά µέλη τοῦ Τµήµατος Ἱστορίας τοῦ Πανεπιστηµίου τοῦ Βο-σπόρου. Τό 1983 µαζί µέ ἄλλους ἀκαδηµαϊκούς καί µέ τουρκικά χρήµατα ἵδρυσε τό Ἰνστιτοῦτο Τουρκικῶν Σπουδῶν στό Georgetown University καί µετά πῆρε τήν ἕδρα στό τουρκικό πανεπιστήµιο Bahcesehir.

Ο 68χρονος τουρκολόγος παίζει κοµβικό ρόλο στήν προσπάθεια τῶν Τούρκων νά ἀµφισβητήσουν τήν γενοκτονία τῶν χριστιανικῶν πληθυσµῶν στή Μικρασία (Ἀρµένιοι, Ἕλληνες) καί πρωτοστάτησε στήν κίνηση νά µήν ἀναγνωρισθεῖ στίς ΗΠΑ ἡ Γενοκτονία τῶν Ἀρµενίων. Εἶναι χαρακτηρι-στική ἡ κριτική του στόν Ἀµερικανό πρέσβη τῆς Κωνσταντινούπολη Ε. Μοργκεντάου πού τεκµηριώνει τά τουρκικά ἐγκλήµατα (http://en.wikipedia.org/wiki/Heath_W._Lowry). Θά λειτουργήσει ἄραγε τώρα ὡς συνδετικός κρῖκος µεταξύ τοῦ Ἰνστιτούτου Μωχάµεντ Ἄλη στήν Καβάλα καί τῶν δύο πανεπιστηµίων Princeton καί Bahcesehir, καί γιά τίνος τά συµφέροντα;

  Τό Ἰνστιτοῦτο πού ἱδρύθηκε ὡς πολιτιστικό ἵδρυµα τό 2006 πού θά προωθοῦσε τή συνεργασία µέ τήν Αἴγυπτο ἔχει ὄντως ἀλλάξει τό καταστατικό του πρό διµήνου κι ἀναφέρει πλέον τώρα «συνεργασία µέ Μεσογειακές χῶρες» ὥστε νά συµπεριλάβει τήν Τουρκία; Ἦταν ἄσχετα τά ταξιδάκια τοῦ Τούρκου Προξένου Κοµοτηνῆς στήν Καβάλα καί οἱ ἀναγορεύσεις σέ ἐπίτιµους πολίτες δύο Τούρκων πολιτῶν (30/10/10) µέ καταγωγή ἀπό τήν µακεδονική πόλη; Καί τί εἶναι αὐτό µέ τό καλοκαιρινό σεµινάριο γιά τούς µαθητές τῶν διπλωµατικῶν ἀκαδηµιῶν Ἑλλάδος καί Τουρκίας πού γράφει τό ἐνηµερωτικό φυλλάδιο τοῦ νέου ἱδρύµατος;

Τό θέµα ἐντάσσεται στήν τουρκική πολιτική τῆς διείσδυσης στή χώρα µας, τώρα εἰδικά πού ὅλες οἱ ἀντιστάσεις πέφτουν. Δέν κατηγορεῖται κανένας γιά µειοδοσία, ὅµως πρέπει νά ἀποφευχθοῦν καί πράξεις πολιτικά ἀφελεῖς. Ἡ Καβάλα δέν εἶναι ἐξοικειωµένη µέ τήν τούρκικη παρουσία καί ἴσως πολλοί νά τή βλέπουν ἁπλῶς ὡς …ἐξωτικό χρῶµα (ἤ χρῆµα).

Κάπως ἔτσι κινεῖται τό πρᾶγµα καί στήν Ἀλεξαν-δρούπολη. Πέρα ἀπό τούς …παραδοσιακούς τουρκόφιλους µιᾶς καθεστωτικῆς Ἀριστερᾶς πού δέν διακρίνεται γιά τήν πολιτική εὐφυΐα της, ἐσχάτως δείχνουν εὐεπίφοροι σέ ἐξ Ἀνατολῶν µηνύµατα κι ἄλλοι χῶροι. Τό Ἐθνολογικό Μουσεῖο Θράκης παρουσιάζει τήν τουρκική µουσική ἤ τήν ποίηση τοῦ (Ὀθωµανοῦ Πέρση) Τζελαλαντίν Ρουµί, ἐνῶ ἡ Μητρόπολη Ἀλεξανδρούπολης διοργανώνει ἡµερίδα (2/4/11) γιά τήν «προσέγγιση τοῦ Ἄλλου στή σύγχρονη Τουρκία»! Ἀδέρφια προσέξτε, τό χρῶµα πού φέρνετε δέν εἶναι τουρκουάζ, εἶναι µαῦρο – κατάµαυρο!

Σημ. Eν Κρυπτώ: Είχαμε αναφερθεί στο ενδιαφέρον των Τούρκων για την Καβάλαεδώ. Ας δούμε τι ελεγε για τα βακούφια πριν 5(!) χρόνια ο αείμνηστος Νεοκλής Σαρρής:

 πηγη 

Αρέσει σε %d bloggers: