Πώς χτίστηκε πρωτογενές πλεόνασμα των €2,55 δισ.

Πώς «χτίστηκε» το πρωτογενές πλεόνασμα των €2,55 δισ.-Τα τρικ και τα προβλήματα

Ο κρατικός προϋπολογισμός στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου του τρέχοντος έτους, εμφάνισε έλλειμμα μειωμένο κατά 11,28 δισ. ευρώ ή κατά 85,4%. Ωστόσο το αποτέλεσμα αυτό στηρίχθηκε σε μια σειρά από έκτακτους παράγοντες.

Πέντε παράγοντες διαμόρφωσαν τη «μαγική» εικόνα που εμφάνισε ο προϋπολογισμός στο επτάμηνο του έτους, όπως φαίνεται από τα οριστικά στοιχεία που δημοσιοποίησε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Ο κρατικός προϋπολογισμός στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου του τρέχοντος έτους, εμφάνισε έλλειμμα μειωμένο κατά 11,28 δισ. ευρώ ή κατά 85,4%. Διαμορφώθηκε στα 1,929 δισ. ευρώ, έναντι 13,216 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2012. Ο στόχος που είχε τεθεί στον προϋπολογισμό προέβλεπε έλλειμμα 7,528 δισ. ευρώ στο επτάμηνο.

Το πρωτογενές αποτέλεσμα (πλην τόκων) διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 2,555 δισ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς ελλείμματος 3,083 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2012 και έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 3,141 δισ. ευρώ στο φετινό επτάμηνο.

Ωστόσο, η διαμόρφωση του ελλείμματος στο πολύ χαμηλό επίπεδο των 1,929 δισ. ευρώ και ο σχηματισμός πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 2,55 δισ. ευρώ οφείλονται:

1) Στο συνυπολογισμό εκτάκτων εσόδων συνολικού ύψους 1,529 δισ. ευρώ τα οποία εισπράχθηκαν, λόγω της μεταφοράς στη χώρα μας των αποδόσεων που είχαν αποκομίσει οι κεντρικές τράπεζες του Ευρωσυστήματος από τη διακράτηση ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου.

Τα έσοδα αυτά, όμως, δεν «μετρούν», δηλαδή δεν λαμβάνονται υπόψη στην αξιολόγηση την οποία πραγματοποιεί η τρόικα στην εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού.

2) Στη μη καταβολή δαπανών συνολικού ύψους 1,33 δισ. ευρώ που είχαν προβλεφθεί να εκταμιευτούν για δημόσιες επενδύσεις.

3) Στη μη καταβολή οφειλόμενων επιστροφών φόρου συνολικού ύψους 663 εκατ. ευρώ.

4) Στη μη καταβολή πολυτεκνικών επιδομάτων συνολικού ύψους 220 εκατ. ευρώ.

5) Στη μη πληρωμή καταναλωτικών δαπανών ύψους τουλάχιστον 475 εκατ. ευρώ.

Αν λοιπόν δεν συνυπολογίζονταν τα έκτακτα έσοδα από τα ομόλογα και καταβαλλόταν κανονικά οι προαναφερθείσες δαπάνες, τότε το έλλειμμα του προϋπολογισμού θα είχε ανέλθει στα 6,14 δισ. ευρώ και αντί για πρωτογενές πλεόνασμα 2,55 δισ. ευρώ θα είχε καταγραφεί πρωτογενές έλλειμμα 1,657 δισ. ευρώ.

Στο κρίσιμο σκέλος των εσόδων, αποτυπώνεται το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η πραγματική οικονομία λόγω της κρίσης:

-Τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων παρουσίασαν υστέρηση κατά 593 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου.

-Τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων παρουσίασαν υστέρηση κατά 585 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου.

-Οι εισπράξεις: από άμεσους φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών (ΦΑΠ 2011) παρουσίασαν υστέρηση κατά 253 εκατ. ευρώ, από το ΦΠΑ πετρελαιοειδών 265 εκατ. ευρώ, ενώ από τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης, στα τσιγάρα και τα ποτά, εισπράχθηκαν 352 εκατ. λιγότερα.

Αποτέλεσμα των περιορισμένων εισπράξεων έναντι των στόχων ήταν να δημιουργηθεί στα φορολογικά έσοδα«μαύρη τρύπα» ύψους 1 δισ. ευρώ.

πηγη